Het echte Afrika van dichtbij! - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Silvia Aa - WaarBenJij.nu Het echte Afrika van dichtbij! - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Silvia Aa - WaarBenJij.nu

Het echte Afrika van dichtbij!

Door: Silvia

Blijf op de hoogte en volg Silvia

05 April 2011 | Ghana, Bolgatanga

Hier maar weer eens een update, dat werd weer tijd! Want de afgelopen week heb ik weer veel gedaan en beleeft! Ook wil ik iedereen heel erg bedanken voor al jullie lieve reacties op mijn blog, maar ook via facebook en mail! Omdat ik ook al een paar keer het verzoek heb gehad om mijn adres nog eens door te geven, zal ik dat nu bij deze doen:

Meet Africa
T.n.v. Silvia van der Aa
P.O. Box 252 Bolgatanga
Ghana

Kaartjes, brieven en pakketjes zijn nog steeds welkom en erg leuk om te krijgen, maar let er wel op dat het ongeveer 3 weken duurt voordat het aankomt en dat ik de laatste 2,5 weken rond ga reizen en dus geen post meer kan ontvangen!

Maar goed, nu dan echt de update: Het weekend van 26 en 27 maart ben ik weer voor een weekendje naar Tamale gegaan, gewoon om te ontspannen, niets te doen, lekker te eten en stofjes en souvenirtjes te kopen op de markt voor een rokje. Was echt heerlijk om een weekend geen verplichtingen te hebben! Zaterdag hebben we alleen even souvenirtjes gekocht in het Craft Village en daarna lekker naar het hotel gegaan om weer eens een douche te nemen, want ja, dat is heerlijk als je normaal je zelf wast met een halve emmer water! Zondag heerlijk bijgeslapen en daarna naar de markt vertrokken waar ik een stofje heb gekocht om een rok te laten maken, daarna weer met de trotro naar huis, wat ook altijd nog een avontuur blijft! Een trotro is een minibusje waar plek is voor ongeveer 35 personen. Naast al die mensen gaat er ook een hoop bagage mee, zoals trossen bananen, kippen, gerookte vis, huilende kinderen, backpacktassen en zelfs geiten en schapen kunnen best mee op het dak! Ik zal komend weekend nog eens een foto maken van de inhoud van een trotro, vorige was niet goed gelukt!

Vorige week maandag begonnen op Emergency Ward, dit is een soort spoedafdeling, waar patiënten maximaal 24 uur mogen liggen voor de acute hulp. De afdeling is gemengd en heeft 12 bedden en 5 kinderbedjes. Geen gordijnen of muren om de boel af te schermen, privacy is ver te zoeken! Collega’s van de afdeling zijn wel erg gezellig, wat wel fijn is, want ook op deze afdeling zit je bijna heel de dag op je stoel te wachten op niets… Volgens mij loop ik meer risico op doorligplekken als de patiënten zelf… Maar goed, ook dat is na morgen al weer voorbij, want dan zit mijn tijd op deze afdeling er al weer op en ga ik voor 2 weken naar de kinderafdeling.

Afgelopen weekend was ook weer een erg rustig, maar ook super leuk en gezellig weekend! Vrijdag ben ik samen met Debora vertrokken om nogmaals naar Sirigu te gaan. Hier zit een een organisatie van vrouwen die de traditionele manier van manden weven, potten bakken en schilderen in stand houden en hun brood verdienen met de verkoop van deze dingen. Ook is het mogelijk om daar workshops te volgend in deze dingen. De vorige keer dat ik hier was heb ik een schilderij gemaakt waarbij alles een betekenis heeft: twee vissen in het midden betekent Happy Home, de horizontale delen van het kader betekenen Unity en de verticale staat voor The Walking of The Cows, wat staat voor recht op je doel af gaan. Kijk maar bij de foto’s voor het resultaat! Dit keer ben ik aan het werk gegaan aan het weven van een mandje en 2 blaren, slapende benen en 4 uur later was het mandje dan eindelijk af! Blij met resultaat en ik heb hem al in gebruik genomen!

Zondag gingen we dan eindelijk naar Paga gegaan om te gaan doen wat ik al heel lang wilde doen, ik durf het bijna niet te zeggen, maar ga het toch doen! In Paga leven namelijk in een meertje zo’n 200 krokodillen en voor 7 cedi en een kip krijg je de mogelijkheid om ze niet alleen aan te raken maar er ook op te zitten! En tja, dat kon ik natuurlijk niet aan mij voorbij laten gaan! Toch wel een beetje eng en achteraf besef je eigenlijk wel wat je net hebt gedaan. Maar goed, het staat op de foto, dus het bewijs is er toch echt! Helemaal geweldig toch?

Dinsdag weer naar een dorpje geweest voor mijn onderzoek, heb nu in totaal bij 133 vrouwen de vragenlijst afgenomen en dat is genoeg. Nu kan ik aan het werk in het verwerken van de resultaten en daarna met het schrijven van mijn scriptie. Dat moet hier allemaal in Ghana gebeuren, want ik heb in Nederland nog maar 2,5 week om hem helemaal afgerond in te leveren. Maar goed, dat is nog ver weg, dus dat komt nog wel:P

Nu ga ik lekker mijn bedje op zoeken, morgen volgen de foto’s wel weer!

• 06 April 2011 - 08:05

Carla:

Wow, die krokodil! Had je daar geen rokje van kunnen laten maken?
    Groetjes van ons 4-en

• 06 April 2011 - 11:46

Irma:

Hee Silvia!
    Wat maak jij een gave dingen mee zeg!! Jeetje op een krokodil zitten! Succes nog met alles en geniet er nog van!
    xx

• 06 April 2011 - 12:33

Oma:

Hoi Silvia, fijn naar de kinderafdeling echt iets voor jou. Een beetje bang kijk je wel op de krokodil, grapje. Heel veel liefs met een stevige hand !!!

• 06 April 2011 - 19:06

Rene:

Spannend zo'n kroki, niets voor mij.
    Fijn dat je nu naar de kinderafdeling kunt gaan, toch je grootste wens? Maak veel plezier en doe veel leuke, spannende dingen.
    Liefs en een dikke kus,
    Paps

• 06 April 2011 - 19:25

Ria Broeders:

Hoi die Silvia, al eens eerder geprobeerd iets in je gastenboek te schrijven, maar het niet terug gevonden. We blijven je verslagen van alles wat je meemaakt, goed volgen en dat is heel wat. Nog een fijne, spannende en leerzame tijd. Groetjes vanuit Dongen. Ria

• 07 April 2011 - 18:34

Anne:

Hoi Silvia!
    Leuk weer je verhaal. Fijn dat je zo af en toe toch een beetje van luxe kunt genieten en eens bij eten.
    We hebben je gemist op het familieweekend maar wensen je nog een toffe tijd daar.

• 19 April 2011 - 14:25

Anny Krosenbrink:

Hallo Silvia,
    Jammer dat er weinig werk is de spoedeisende hulp, maar dit zit er nu op en kun je op de kinderafdeling wel aan de slag.
    Krokodillen zijn toch erg gevaarlijke beesten? Maar je hebt je kans om ze aan te raken niet voorbij laten gaan. Ik weet niet of ik dit zou durven....

groeten Anny Krosenbrink

• 28 April 2011 - 10:12

Jessica:

wel stoer die krokodil !! leuk om je blog te lezen. jammer dtat er niet zo veel te doen was op de spoedeisende hulp (alhoewel voor die bewoners in het land is het niet zo erg)

Verslag uit: Ghana, Bolgatanga

Afstuderen in Ghana

Over 74 dagen is het zo ver en vlieg ik voor 16 weken naar Ghana! Het wordt steeds realistischer en spannender, maar ik heb er ook steeds meer zin in! Al vanaf eind mei was het zo goed als zeker dat ik samen met een studiegenootje af zou gaan studeren in Ghana. Sindsdien zijn we hard bezig geweest om van alles en nog wat te regelen! Ik ga naar Ghana via de organisatie Ontmoet Afrika (www.ontmoetafrika.nl) en ga stage lopen in het ziekenhuis in Bolgatanga, een stadje in het noorden. Tijdens deze periode verblijf ik in een gastgezin in Zaare, een traditioneel en primitief dorpje 3km vanaf Bolgatanga.

Maar naast stage lopen doe ik ook mijn afstudeeronderzoek in Ghana doen. Dit doe ik bij de stichting Nurses on Tour (www.nursesontour.nl). Dit is een organisatie, opgericht door 4 oud-studenten van mijn opleiding, die muskietennetten inkoopt bij gezondheidscentra, -directies en –depots en die dan uitdelen aan zwangere vrouwen en kinderen in afgelegen dorpjes in het noorden van Ghana. Voor hen ga ik naar afgelegen dorpjes waar zij nog niet zijn geweest om te onderzoeken hoeveel mensen daar op dat moment malaria hebben. Nurses on Tour zal daarna in die dorpen netten uit delen en voorlichting geven. Na een bepaalde periode kunnen ze dan zelf onderzoeken hoeveel mensen er dan malaria hebben. Op die manier kunnen ze dus zien of de netten en de voorlichting nut hebben gehad!