Van Bolgatanga naar Cape Coast - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Silvia Aa - WaarBenJij.nu Van Bolgatanga naar Cape Coast - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Silvia Aa - WaarBenJij.nu

Van Bolgatanga naar Cape Coast

Door: Silvia

Blijf op de hoogte en volg Silvia

16 Mei 2011 | Ghana, Cape Coast

16-05-2011 Van Bolgatanga naar Cape Coast
Al weer twee weken geleden dat ik iets van mezelf heb laten horen en nog anderhalve week voordat ik weer terug ben in dat koude kikkerlandje! De tijd vliegt en gaat sneller voorbij dan ik zou willen! Van de andere kant kijk ik er ook weer naar uit om terug te zijn en weer alle dagelijkse dingen op te pakken. Ik heb het gevoel dat dit nogal een lange blog gaat worden, heb veel te vertellen!
Mijn laatste week in mijn gastgezin vloog voorbij, maandag en dinsdag heb ik nog stage gelopen in het ziekenhuis, woensdag heb ik aan mijn scriptie gewerkt. Donderdag ben ik nog een laatste keer met Nurses on Tour meegegaan voor de voorlichting en het uitdelen van muskietennetten. Vrijdag heb ik heel de ochtend op een stoeltje gezeten, want mij haren werden ingevlochten! “Jeetje, dit nooit meer” was het enige wat ik op dat moment kon denken! Het was een stikhete dag dus ik zweette me rot, plus het is toch wel erg pijnlijk! 2 pakken nephaar en 3,5 uur later was het eindelijk klaar en kon ik met een topzwaar hoofd weer naar huis! Voor de laatste keer een heerlijk broodje ei gegeten bij Travelers Inn en afscheid genomen van Ibrahim, het kantoor en Bolgatanga!
Zaterdag was het dan al weer mijn laatste dag in mijn gastgezin! Heel de ochtend ben ik druk bezig geweest met mijn tas inpakken. Weer was het een hete dag en tot overmaat van ramp viel ook nog eens de stroom uit! Zweten, zweten en nog meer zweten in mijn kamertje (met golfplaten dak, dus dat wil wel!). Moeilijke besluiten, wat neem ik mee, wat laat ik achter voor mijn gastgezin…?? Maar voller dan overvol kon mijn backpack toch echt niet, dus er bleef veel over om aan mijn gastgezin te geven. Ook had ik de afgelopen weken ook al een hoop spulletjes gekocht voor in een verrassingsdoos die ik dan de laatste avond uit kon delen. Genoeg dus! ’s Middags nog even samen met alle vrijwilligers geluncht, Jill was namelijk jarig en Joanne en Kaat stonden ook op het punt om Bolgatanga te gaan verlaten. Daarna weer snel terug naar mijn gastgezin, want het was tijd om voor de laatste keer pannenkoeken te bakken voor mijn gastgezin. Op de pakken mix stond dat het voor 10 -12 pannenkoeken was. Ik had er drie, dus ongeveer 35 pannenkoeken was mijn berekening. Omdat dit allemaal op een houtskoolvuurtje moest gebeuren wilde ik op tijd beginnen! Maar nog geen 45 min en 13 pannenkoeken later was de mix al op. T is mij nog steeds een raadsel hoe ik er daar 35 van had moeten maken! Ik hevig teleurgesteld, de kinderen helemaal niet! Met allemaal nog minder dan een kwart pannenkoek in de hand vertrokken ze in opperbeste stemming, om na 5 minuten met djembee’s terug te komen voor een klein feestje, dansen en zingen maar!
Daarna kon het wachten beginnen, want ik wilde alle kadootjes en spullen die ik achter wilde laten pas weggeven als mijn gastvader en ooms er waren. Toen die om 9 uur nog nergens te bekennen waren heb ik het toch maar alleen aan mijn moeder gegeven. Ze was helemaal in de wolken met alle dingen, maar nog het meest met een stof die ik voor haar had gekocht en een spiegel die ik achter liet! Ook alle schoolspullen voor de kinderen van heel de familie werden hartelijk in ontvangst genomen! Daarna was het toch echt tijd om mijn bedje voor het laatst op te zoeken, om 4 uur zou mijn wekker namelijk al weer gaan, want ik moest om 6 uur bij de bus zijn voor een ticket…
Die wekker had ik achter af niet hoeven te zetten, want ik heb die nacht maar amper geslapen. Ik had nog steeds veel last van mijn ingevlochten haren en ook mijn vertrek maakte het er niet makkelijker op om in slaap te vallen. Al voor 4 uur mijn bedje uit gekropen, gebroken als ik me voelde, om mijn laatste dingen in te pakken en afscheid te nemen. De rest had niet zo’n haast om op te staan, pas om kwart over 5 rolde mijn vader, oma, broertje en moeder uit hun bed, terwijl ik om half 6 al wilde vertrekken, mijn ooms waren trouwens nog steeds nergens te bekennen! Mijn gastmoeder had voor een taxi gezorgd, die “er echt om kwart over 5 zal zijn hoor”. Toen die er om kwart voor 6 nog niet was en mijn gastmoeder met een ontbijtje aan kwam zetten, had ik het niet meer, die ghaneese tijd ook! Hopen dat ook de buschauffeur de ghaneese tijden aanhoud! Om 6 uur was dan eindelijk de taxi er en kon ik op weg! Afscheid nemen was heel vreemd en koel, ik kreeg een hand en dat was het… Ook al mijn neefjes en nichtjes waren nergens te bekennen, maar ik moest toch echt gaan. Eg jammer, want die kids waren toch wel het belangrijkste voor mij!
De bedoeling was om die dag meteen door te reizen naar het Hand in Hand project, maar door het slechte weer ( het regende van Bolgatanga tot Techiman, ± 6 uur rijden) waren de wegen zo slecht dat ik toch maar besloot om in Techiman te overnachten en de volgende dag door te gaan. Maandag kwam ik naar een helse rit in een taxi aan bij Hand in Hand in Nkoranza, een project voor gehandicapte kinderen die zijn achtergelaten door familie of geen familie meer hebben. Veel van deze kinderen zijn gewoon ergens in het bos of aan de rand van de weg door mensen gevonden, achtergelaten om te sterven… In totaal wonen hier ± 60 kinderen en er werken ± 20 kinderen met beperking om de werkplaats. Hier zou ik de komende dagen door gaan brengen, gewoon om te zien hoe het daar is en er is ook een heerlijk rustig geusthouse. Dinsdag en woensdag heb ik hier de hele dag meegelopen met vrijwilligers die hier voor lange tijd verblijven. Het was heel mooi om te zien hoe er echt een thuis voor deze kinderen is gemaakt en dat de caregivers ook echt van deze kinderen zijn gaan houden. 's Avonds dan toch maar het besluit genomen om mijn vlechten er uit te halen, de jeuk en de uitslag was te erg en werd alleen maar erger. Tot nu toe er nog geen spijt van gehad... Donderdag heb ik een uitstapje gemaakt naar Boabeng-Fiema, waar 2 soorten apen in het wild leven en van dichtbij de zien zijn. De terugweg liep wat anders als verwacht, er was daar geen taxi of tro-tro te vinden en na 3 uur wachten kwam er eindelijk een pick-up langs. En wat voor een… Ik denk dat het de nieuwste auto in heel Ghana was, de stoelen zaten nog in het plastic en de airco draaide op volle toeren, dit is veeeel beter dan een tro-tro! Die toch maar aangehouden om te vragen of ik mee kon naar Nkoranza. Gelukkig gingen zij ook daar naar toe en kon ik met hun mee terug… Zo’n lift wil ik elke dag wel!
Vrijdag was het alweer tijd om afscheid te nemen, wat ik toch wel jammer vond. Het is een mooie plek en er wordt heel goed werk gedaan door de caregivers en de vrijwilligers! Maar goed, op naar Bobiri waar in een oerbos zo’n 400 verschillende soorten vlinders leven en waar hele oude bomen te vinden zijn. Van Techiman met de tro-tro naar Kumasi en van Kumasi weer met de tro-tro naar Kubease, het dorpje vanuit waar je het bos in gaat. Zaterdag vroeg in de ochtend een tour gedaan met gids, veel vlinders gezien, maar door het slechte weer waren er niet zo veel als op een zonnige dag, dat was even balen! Daarna weer terug naar Kumasi, want ik wilde vandaag nog door naar Cape Coast. Dit verliep wederom weer anders als gepland, er was weer nergens een taxi te bekennen en de enige taxi die er was vroeg veel te veel geld. Net toen ik op het punt stond om toch maar die taxi te nemen, kwamen er 2 duitse vrouwen met eigen auto + chauffeur aan die ook naar Kumasi gingen. Of ik met hen mee wilde rijden? Tuurlijk, zo’n aanbod sla ik niet af, want het was weer zo’n superluxe, peperdure pick-up! Wouw.. wat heb ik een geluk!
Aangekomen in Kumasi was het te laat om nog de bus naar Cape Coast te nemen, dus hier maar weer een nachtje geslapen. Het was wel echt het slechtste hotel met de kleinste kamer die ik ooit heb gezien, alsof ze een bed in een klerenkast hadden gezet… Gisteren dus maar vroeg opgestaan en een tro-tro naar Cape Coast genomen. Hier in het zuiden zijn de tro-tro’s een stuk beter als in het noorden. Ze zijn nog steeds even groot, maar er hoeft maar de helft minder mensen in! Het busje was al snel vol en we vertrokken richting de kust! Na 4 uur reizen waren we er dan eindelijk en heb ik meteen maar mijn hotelletje opgezocht en geluncht. Daarna nog even de stad verkent en wat boodschapjes gedaan. Toen ik heerlijk wilde gaan dineren in het restaurant van het hotel, bleek dat ik tijdens mijn lunch alle laatste restjes had opgegeten en dat ik dus niets meer kon krijgen! Dus maar een taxi (zijn trouwens extreem duur hier, wel 4x zo duur als in Bolgatanga!) genomen naar de kust, Castle Restaurant. Met uitzicht op de golven heb ik heerlijk gegeten, hier kom ik zeker nog een keer terug, er staan nog zo veel lekkere dingen op de kaart! Terug in mijn hotel nog even Lost gekeken op mijn laptop en naar bedje toe!
Vandaag niet heel veel plannen, straks een bezoekje aan Cape Coast Castle, een slavenfort waar Nederlanders de baas waren en nog even het strand op en kijken waar je wel kan/mag zwemmen. De zee is hier namelijk best gevaarlijk, hoge golven en veel rotsen… Vanmiddag moet ik me maar even gaan verdiepen in de rest van mijn reis, door vertragingen in Techiman en Kumasi heb ik een bezoek aan een dorp op palen en zeeschildpadden moeten skippen! Balen, maar er is nog steeds veel te zien! Ik wil nog naar de mangrovebossen en wetlands aan het einde weer een paar dagen aan de kust, maar dat wordt nog even puzzelen!
Tja, zoals ik al zei, het is een aardig lange blog geworden! Geniet van de foto’s en tot snel alweer!!

  • 16 Mei 2011 - 12:27

    Madelon:

    AHHH een trip met zeeschildpadden geskipt, OMYGOD! Ik zou echt een moord doen om dat mee te maken hahahaha, dat lijkt me ZOOO geweldig!! Maar, je hebt daar vast meer mooie en boeiende zaken die je kunt zien, dus prioriteiten stellen moet dan maar.. :)

    Goed te horen dat je aan het 2e deel van je reis begonnen bent, haal er alles uit wat er in zit, voor je het weet ben je weer terug :)

    Enjoy!

    X

  • 16 Mei 2011 - 17:41

    Hallo Silvia,:

    Al die tijd genoten van je reisverslagen. Je hebt echt veel mee gemaakt. Zoals jij je verblijf in Ghana beleeft en hebt beleeft kan geen toerist aan tippen. Ook interessant dat je heel open laat merken dat je zo nu en dan baalt als een stekker maar daar tegenover ook de nodige plezierige meevallers mag ervaren. Het nuttige met het aangename [niet altijd] moet fantastisch voor je zijn. Dit neemt niemand je meer af. Een vraag: In de diverse Afrikaanse landen komt de "Bassa" stam voor. Is dit ook het geval in Ghana. Zij schijnen ondermeer hun eigen taal en schrift te hebben. Kan/wil je me in dat geval wat info verstrekken over die stam? Hoe spreken zij de eigennaam van de Bassa uit? Let wel, deze stam kwam al voor in Afrika zo'n 3000 jr. voor Chr. Kortom meid, mede namens Geuf de hartelijke groeten en over 1 1/2 week een goeie reis terug, buurman Leen.

  • 16 Mei 2011 - 18:45

    Ron De Bie:

    Ik zat al met smart op je reisverslag te wachten, het is momenteel weer echt Hollands weer hier, maar ruim een week geleden was het zo lekker warm dat Nederland zelfs voor een paar dagen het warmste land in Europa was.

    Ik hoop verder dat jij jouw laatste dagen in dat verre land goed door zal komen.

  • 17 Mei 2011 - 09:41

    Ruud Pellemans:

    Hey hey,

    Ik lees kee rop keer je reisverslag. Het enige wat ik kan zeggen is WOW.
    Wat heb ik respect voor jou dat je dit allemaal doet!!!

    Groetjes Ruud

  • 19 Mei 2011 - 09:29

    Oma:

    Hoi Silvia, niet te geloven dat je tijd daar in Ghana er bijna op zit, maar je bent welkom ! Wat zal dat hoofdje van je vol zitten van alles wat je gezien en meegemaakt hebt. goeie reis en liefs van oma.

  • 21 Mei 2011 - 08:08

    Anne:

    Hoi Silvia.
    Ontspannen en voor onze begrippen vervelend dat je niet op vervoer kunt rekenen nietwaar.
    Wel jammer dat je daarom geplande zaken moet missen. Ja en dan moet je van het moment gaan genieten dat je staat te wachten. Denk jij ik ga op tijd ,wacht de bus tot hij vol is................
    Afijn nog lekker een weekje genieten en dan hier van de mooie ook te droge lente. Heel veel groetjes Anne

    Misschien weer tot Reuring?????

  • 21 Mei 2011 - 11:47

    Jessica:

    Mooi blog weer. Zal straksa wel raar voor je zijn weer in nederland.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Cape Coast

Afstuderen in Ghana

Over 74 dagen is het zo ver en vlieg ik voor 16 weken naar Ghana! Het wordt steeds realistischer en spannender, maar ik heb er ook steeds meer zin in! Al vanaf eind mei was het zo goed als zeker dat ik samen met een studiegenootje af zou gaan studeren in Ghana. Sindsdien zijn we hard bezig geweest om van alles en nog wat te regelen! Ik ga naar Ghana via de organisatie Ontmoet Afrika (www.ontmoetafrika.nl) en ga stage lopen in het ziekenhuis in Bolgatanga, een stadje in het noorden. Tijdens deze periode verblijf ik in een gastgezin in Zaare, een traditioneel en primitief dorpje 3km vanaf Bolgatanga.

Maar naast stage lopen doe ik ook mijn afstudeeronderzoek in Ghana doen. Dit doe ik bij de stichting Nurses on Tour (www.nursesontour.nl). Dit is een organisatie, opgericht door 4 oud-studenten van mijn opleiding, die muskietennetten inkoopt bij gezondheidscentra, -directies en –depots en die dan uitdelen aan zwangere vrouwen en kinderen in afgelegen dorpjes in het noorden van Ghana. Voor hen ga ik naar afgelegen dorpjes waar zij nog niet zijn geweest om te onderzoeken hoeveel mensen daar op dat moment malaria hebben. Nurses on Tour zal daarna in die dorpen netten uit delen en voorlichting geven. Na een bepaalde periode kunnen ze dan zelf onderzoeken hoeveel mensen er dan malaria hebben. Op die manier kunnen ze dus zien of de netten en de voorlichting nut hebben gehad!

Recente Reisverslagen:

27 Mei 2011

Dag Ghana, Hallo Nederland!

16 Mei 2011

Van Bolgatanga naar Cape Coast

28 April 2011

De tijd vliegt, aftellen is begonnen!!

05 April 2011

Het echte Afrika van dichtbij!

25 Maart 2011

Vervelend nieuws, maar ook erg goed nieuws...
Silvia

Actief sinds 06 Nov. 2010
Verslag gelezen: 729
Totaal aantal bezoekers 40857

Voorgaande reizen:

20 Februari 2015 - 18 Maart 2015

Backpackend door Ghana

06 Oktober 2012 - 04 November 2012

Bouwen voor Nurses on Tour

02 Februari 2011 - 26 Mei 2011

Afstuderen in Ghana

Landen bezocht: