Dag Ghana, Hallo Nederland! - Reisverslag uit Rijen, Nederland van Silvia Aa - WaarBenJij.nu Dag Ghana, Hallo Nederland! - Reisverslag uit Rijen, Nederland van Silvia Aa - WaarBenJij.nu

Dag Ghana, Hallo Nederland!

Door: Silvia

Blijf op de hoogte en volg Silvia

27 Mei 2011 | Nederland, Rijen

Al weer ruim een dag geleden weer aangeland in Nederland! Wat zijn die 4 maanden snel gegaan, zo veel meegemaakt! Het moet allemaal nog doordringen en bezinken, nu voelt het nog als een droom! Het voelt nog als gisteren dat ik hier thuis rond leip!

Maandag 16 mei tot vrijdag 20 mei
Maar even een update van de afgelopen dagen, want ik heb niet stilgezeten! Op maandag ben ik in Cape Coast naar het slavenfort geweest, vanuit waar de Nederlanders slaven verscheepten naar Amerika. Toch wel schokkend om te zien hoe de slaven in veel te kleine ruimten ondergronds maanden lang werden vastgehouden voordat ze de boten in werden gestuurd! Het kasteel zelf is ook erg mooi, maar heel slecht onderhouden. De dag daarop ben ik naar Kakum National Park gegaan, waar je over touwbruggen kon lopen die tussen de boomtoppen hingen. Erg mooi uitzicht, maar niet echt de moeite waard voor de prijs, het was voor Ghaneese begrippen erg duur! Woensdag een dagje niets gedaan, lekker gegeten en zitten kletsen met een Australische vrouw die al een jaar in Ghana woont.

Donderdag weer vertrokken uit Cape Coast en onderweg gegaan naar de oostkust. Daar wilde ik in Akatsi overnachten om de volgende dag een kanotocht door de mangrove te maken. Dit was wel een grote domper, in het hotel in Akatsi zaten muizen in mijn kamer en er was geen eten te krijgen. De volgende dag in Xavi nog een tegenvaller, na een uur lang rondlopen en rondbellen was er nog geen gids te bekennen en ben ik maar weer terug gegaan naar het hotel om mijn bagage op te halen en richting Ada Foah, de kust, te vertrekken. Na een korte rit met verschillende trotro’s en taxi’s kwam ik aan bij het Dreamland Beach Resort. Op het eerste oogpunt en aan de hand van de naam en mijn reisgids zou je toch denken dat het een luxe, drukbezochte plek is. Maar niets was minder waar, de eerste nacht was ik de enige gast, douche en wc (lees: gat in de grond) waren gedeeld met andere gasten en de zee was te wild om in te zwemmen. De hele setting maakte veel goed, het was een lekker rustig plekje en heb goed aan mijn scriptie kunnen werken!

Zaterdag 21 mei tot woensdag 25 mei
De volgende ochtend een heerlijk ontbijtje op, pannenkoek met chocolade pasta! Al snel nadat ik mijn ontbijtje op had kwam er een groep Duitsers aan. Ik hoorde hun al praten over een boottour over Lake Volta. Dit wilde ik zelf ook heel graag, maar kon niet geregeld worden voor 1 persoon. Daarom toch maar een beetje brutaal aan het groepje gevraagd of ik met hun mee kon op de tour. Gelukkig was dat voor hun geen probleem en een uur later zaten we al in de boot! Heerlijk genoten van de boottocht en onderweg ook nog naar een lokale rumbrouwerij geweest, waar we de rum konden proeven en waar we verse kokosnoot hebben gedronken/gegeten! Nog even de zee in geweest waar Lake Volta de zee bereikt en toen was het weer tijd om terug te gaan naar het hotel! Daar gezellig met de groep gedineerd en vroegen ze me of ik zin had om de volgende dag met hun mee te reizen naar de Wli watervallen, de hoogste waterval van Ghana. Omdat ik eigenlijk van plan was om nog twee nachten daar te blijven, maar er toch echt niets te beleven viel, heb ik besloten om met hun mee te gaan. Stiekem was ik wel heel benieuwd naar die waterval!

Zondagochtend al vroeg ontbeten en onderweg gegaan naar Wli. Hiervoor moesten we eerst terug naar een stad dicht bij Accra, om vanuit daar weer naar het oosten van Ghana te reizen. Helaas hadden we in Hohoe een grote tegenvaller: een van de Duitse meiden kreeg een klapstoeltje van de trotro op haar teen waarbij haar nagel er compleet af lag! Dus in plaats van met de trotro naar Wli, moesten we naar het ziekenhuis om de wond te laten verzorgen en voor antibiotica. Gelukkig wilde de trotro-chauffeur ons er wel heen brengen en heeft hij ons goed geholpen in het ziekenhuis. Ook al viel het allemaal achter af nog wel mee, ze wilde toch wel heel graag terug naar Accra. Samen met een andere is zij dus in een trotro naar Accra gestapt, terwijl wij met zijn 6-en de reis naar Wli voortzetten. Eenmaal aangekomen hebben we van het geweldige uitzicht genoten, gegeten en ons bedje opgezocht. Het was weer een lange dag van reizen… De volgende dag vroeg op, we wilden op tijd aan de klim naar de watervallen beginnen. We hadden al gehoord dat het een zware klim was en het voorspelde een warme dag te worden. En of de klim zwaar was! Ik heb nu nog steeds zo veel spierpijn dat opstaan, lopen en vooral traplopen echt een ware hel is! Maar het loonde wel, het uitzicht was geweldig en de waterval was erg hoog en mooi! Helaas begon het op de weg naar beneden hard te regenen en werd het toch al zo steile pad erg glad en moeilijk begaanbaar. Toch was het wel de moeite waard! Na een snelle douche weer vertrokken richting een kustplaatsje voorbij Accra. Hier heb ik dinsdag en woensdagochtend nog van het strand kunnen genieten. Daarbij bleek dat een half uur in de brandende Ghaneese zon genoeg was om zo erg te verbranden dat ik er nog steeds veel last van heb!

Na nog een laatste Ghaneese lunch was het om 14.00u dan echt zo ver en ging de bagage in onze laatste Ghaneese taxi om ons nog een laatste keer in dat hectische, Ghaneese verkeer te storten! Lekker op tijd vertrokken, want in Ghana weet je maar nooit en heb je zo uren vertraging opgelopen! Gelukkig zat behalve het weer alles mee en kwamen we om half 4 op het vliegveld aan en na even gewacht te hebben konden we inchecken! Daarna was het wachten geblazen, want we zouden pas om 22.00u vertrekken (0.00u Nederlandse tijd). Dus even wat winkeltjes bezocht en een groot deel van deze blog getypt. Helaas was er achter de douane geen restaurant te bekennen en moesten we het doen met een worstenbroodje. Na lang wachten was het eindelijk zo ver, het vliegtuig in en vliegen maar! We hebben een goede vlucht gehad, alleen het was zo koud dat ik maar een uurtje heb geslapen! Aangekomen in Nederland snel bagage opgehaald en op naar de aankomsthal, want daar stonden papa, mama, Paula en Frank me al op te wachten!

Nu even rustig wennen aan Nederland en de komende weken hard aan het werk om mijn afstudeeronderzoek op tijd in te leveren! Iedereen nogmaals heeeeel erg bedankt voor het trouw lezen van mijn verhalen, jullie lieve reacties en geïnteresseerde vragen! Thanks!!!

  • 27 Mei 2011 - 11:47

    Madelon:

    woooow die foto's van die watervallen! Adembenemend mooi man! Supergaaf!

    Succes met het afronden van je onderzoek :)

    Hoe was de eerste nacht in je eigen bedje? ;)

  • 27 Mei 2011 - 12:32

    Carla:

    Welkom thuis, Silvia! En succes met je afstuderen.
    Groetjes van ons uit Groessen.

  • 27 Mei 2011 - 18:12

    Anne:

    Goh Silvia weer op Hollandse bodem. Teugkijkend vliegd de tijd erg hart nietwaar? Maar een mooie ervaring draag je voor je leven met je mee. Veel succes met je scriptie en lekker weer genieten van de kikkertje hier.
    Groetjes Anne

  • 27 Mei 2011 - 19:23

    Ria Broeders:

    Hoi Silvia,
    Welkom weer in ons kikkerlandje. Veel ervaringen rijker zal je met veel plezier terugkijken op je verblijf in Ghana. Je hebt het met nog een paar mooie dagen afgesloten en ons steeds goed op de hoogte gehouden met je verhalen. Voor nu : succes met je scriptie.
    groetjes Ria

  • 28 Mei 2011 - 14:40

    Djaja:

    Hi lief nichtje! Hopelijk kan je weer snel wennen op Nederlandse bodem en kun je terugkijken op een geweldige ervaring. Of wie weet zit je binnen no time weer in een vliegtuig omdat je het zo mist. Het is me overkomen haha blijf hier nog tot oktober even hangen! Dikke kusse vanuit Argentinie!

  • 29 Mei 2011 - 16:55

    Nova:

    Was leuk om alle foto's te bekijken.
    Ik heb je wel gemist, ben blij dat je t
    terug bent hoop je snel te zien.
    groetttjjes van mij maar ook van de rest.
    succes met je afstuderen en laat je thuis maar lekker verwennen
    groetjes annie.

  • 29 Mei 2011 - 20:06

    Wilhelmien:

    Wat fijn dat je er weer bent!
    En inderdaad, je zal nog even aan het idee moeten wennen dat het voorbij is.
    Maar...misschien ga je nog wel een keer terug!
    Veel succes met je studie en laat even weten wanneer je afgestudeerd bent, voor mij ben je al geslaagd!!
    gr.Wilhelmien

  • 30 Mei 2011 - 05:18

    Femke:

    Hey Sil,

    En hoe is het nu in Nederland? Inmiddels een klein beetje gewend?
    Ik heb hier vanuit Dubai af en toe even een blik geworpen op je reisverslag, echt helemaal super zo te zien! Geweldige foto's ook! Hier in Dubai is het al een hele ervaring maar zo te zien daar al helemaal. Hier hebben we eigenlijk niet veel te doen met de bevolking en Dubaistad zelf is eigenlijk alleen maar indrukwekkend door de architectuur en vele megagrotesuper de luxe winkelcentra's maar sfeer hangt er eigenlijk niet. Ik ben nu bijna halverwege dus nog een paar maandjes te gaan. De tijd vliegt als een gek voorbij dus nog even en dan kan ik me weer gaan vertonen op de evenwichtsbalk, haha.
    Tot over een paar maandjes!
    Xxx Fem

  • 25 Juni 2011 - 00:54

    Ron De Bie:

    Met heel veel plezier heb ik al je verslagen gelezen, het moet een enorme belevenis voor je zijn geweest, wie weet spreek of zie ik je dit jaar nog en dan kunnen we gezellig praten over jouw belevenissen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Rijen

Afstuderen in Ghana

Over 74 dagen is het zo ver en vlieg ik voor 16 weken naar Ghana! Het wordt steeds realistischer en spannender, maar ik heb er ook steeds meer zin in! Al vanaf eind mei was het zo goed als zeker dat ik samen met een studiegenootje af zou gaan studeren in Ghana. Sindsdien zijn we hard bezig geweest om van alles en nog wat te regelen! Ik ga naar Ghana via de organisatie Ontmoet Afrika (www.ontmoetafrika.nl) en ga stage lopen in het ziekenhuis in Bolgatanga, een stadje in het noorden. Tijdens deze periode verblijf ik in een gastgezin in Zaare, een traditioneel en primitief dorpje 3km vanaf Bolgatanga.

Maar naast stage lopen doe ik ook mijn afstudeeronderzoek in Ghana doen. Dit doe ik bij de stichting Nurses on Tour (www.nursesontour.nl). Dit is een organisatie, opgericht door 4 oud-studenten van mijn opleiding, die muskietennetten inkoopt bij gezondheidscentra, -directies en –depots en die dan uitdelen aan zwangere vrouwen en kinderen in afgelegen dorpjes in het noorden van Ghana. Voor hen ga ik naar afgelegen dorpjes waar zij nog niet zijn geweest om te onderzoeken hoeveel mensen daar op dat moment malaria hebben. Nurses on Tour zal daarna in die dorpen netten uit delen en voorlichting geven. Na een bepaalde periode kunnen ze dan zelf onderzoeken hoeveel mensen er dan malaria hebben. Op die manier kunnen ze dus zien of de netten en de voorlichting nut hebben gehad!

Recente Reisverslagen:

27 Mei 2011

Dag Ghana, Hallo Nederland!

16 Mei 2011

Van Bolgatanga naar Cape Coast

28 April 2011

De tijd vliegt, aftellen is begonnen!!

05 April 2011

Het echte Afrika van dichtbij!

25 Maart 2011

Vervelend nieuws, maar ook erg goed nieuws...
Silvia

Actief sinds 06 Nov. 2010
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 40854

Voorgaande reizen:

20 Februari 2015 - 18 Maart 2015

Backpackend door Ghana

06 Oktober 2012 - 04 November 2012

Bouwen voor Nurses on Tour

02 Februari 2011 - 26 Mei 2011

Afstuderen in Ghana

Landen bezocht: