Rustige week en 1e stagedag!! - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Silvia Aa - WaarBenJij.nu Rustige week en 1e stagedag!! - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Silvia Aa - WaarBenJij.nu

Rustige week en 1e stagedag!!

Door: Silvia

Blijf op de hoogte en volg Silvia

21 Februari 2011 | Ghana, Bolgatanga

Nee, echt een actieve week is dit niet geweest! Omdat ik nog steeds niet kon beginnen in het ziekenhuis, heb ik me redelijk wat tijd zitten te vervelen. Toch is er zijn er wel wat dingen die ik met jullie wil delen. Ook zal ik foto’s van ons weekendje in Wechiau plaatsen, want dat wilde de vorige keer niet lukken, omdat internet zoooo langzaam was! Woensdag was echt het toppunt van verveling! Heel de dag had ik niets te doen en ben ik thuis gebleven. Alleen was er ook thuis helemaal niemand, dus aanspraak met anderen had ik niet echt. Daarom heb ik heel de ochtend maar besteedt om mijn onderzoeksopzet en literatuurstudie te verbeteren, wat niet echt soepel verliep, omdat ik geen internet had. ’s Middags was er ook niemand thuis, dus heb ik heel de middag gelezen op mijn kamertje…

Omdat eigenlijk een groot deel van de vrijwilligers met het zelfde probleem zitten, of omdat ze nog niet kunnen beginnen, of omdat ze maar tot 12 uur stage hoeven te lopen, hadden we met heel de groep afgesproken om donderdag te gaan lunchen bij de Swap. Hier kan je erg lekker eten en ze hebben erg veel verschillende dingen: frietjes, pizza, pasta en ook een hoop lokale gerechten. En een pizza ging er wel heel goed in na een weekje alleen TZ te eten! Ook al begin ik daar gelukkig ook al steeds meer aan te wennen!

Na het eten ben ik samen met Marjanne inkopen gaan doen voor pannenkoeken, want die zouden wij samen gaan bakken voor het avondeten van heel mijn gastgezin, zo’n 10 personen! Helaas was mijn moeder nog niet thuis toen wij aankwamen, dus moesten we al het kookgerei van mijn oma lenen, zodat we wel alvast konden beginnen. Vanaf het eerste moment stond heel de compound vol met kinderen die het helemaal fantastisch vonden dat 2 blanke meiden aan het koken waren! Toen we eenmaal genoeg pannenkoeken gebakken hadden, konden we aan het smullen! We hadden een pot chocopasta gekocht om dat er op te doen en die was aan het einde van de avond dan ook helemaal leeg! Moe en vol van de pannenkoeken wilde Marjanne daarna naar huis gaan en ik naar bed, maar dat liep even wat anders… Mijn moeder was namelijk toch nog TZ gaan koken en verwachte dat wij daar ook nog van zouden eten! Nu zit het zo dat het hier erg ombeleefd is om hier nee op te zeggen, dus dat was even moeilijk. Marjanne heeft toen toch maar gezegd dat ze erg vol zat en ook erg moe was, dus dat ze toch echt naar huis moest. Ik kwam er wat minder goed van af en heb er toch nog maar wat van gegeten. Het was dus al 22.00u eer dat ik had gegeten en mezelf kon wassen met mijn emmertje water en naar bed kon. Gemiddeld lig ik om 21.30u op bed, omdat ik dan echt helemaal op ben, maar ook omdat ik ´s morgens al om 5.30u klaarwakker in mijn bed lig…

Vrijdagochtend zijn we ons uniform voor het ziekenhuis op gaan halen. Het is eigenlijk nog een redelijk mooi jurkje geworden, foto´s volgend zo snel mogelijk! Daarna met Nurses on tour voor voorlichting naar de Bright Academy gegaan, was weer erg leuk om te doen. ´s Middags verliep alles wat minder soepel en had ik toch wel even een behoorlijke dip te pakken. Ik had namelijk van Marjanne een stapeltje ballonnen gehad om uit te delen aan de kinderen in mijn gastgezin. Ik had buiten al een stuk of 9 kinderen gezien, dus ik had 4 ballonnen gepakt zodat ze daar samen mee konden spelen en ik de rest kon bewaren voor een later moment. Dit leidde juist tot een gevecht uit van de kinderen! Ze waren erg jaloers en wilden absoluut niet samen doen met de ballonnen. De oudere kinderen pakten ze af van de kleinere en er werd echt heel hard geslagen naar elkaar. Ze waren absoluut niet dankbaar naar mij toe en alleen maar erg boos dat ik er te weinig had meegenomen! Dan ben je dus bij mij helemaal aan het verkeerde adres, dus ik heb ze allemaal teruggepakt en ben weer naar binnen gegaan! Ik had het even helemaal gehad, ze zijn gewoon heel ondankbaar hier en willen alleen maar meer en meer. Er gaat soms geen dag voorbij dat ze niet vragen of geen cadeautje of fruit voor ze mee heb genomen! Volgende week probeer ik het nog eens, maar als ze dan weer hetzelfde reageren is het voor mij klaar. Dan ga ik wel naar een weeshuis of zo, daar zijn ze er tenminste wel blij mee! Maar ik hoop dat ze van de afgelopen keer hebben geleerd…

Heel het weekend ben ik ook thuis geweest en heb ik geholpen bij wat dagelijkse klusjes. Verder was er niet echt veel te beleven, want op zondag gingen ze met zijn alle naar een begrafenis. Omdat ik me niet zo lekker voelde (ja, mijn darmen doen weer moeilijk!) bleef ik maar thuis. ’s Avonds ging ik lekker bij Marjanne thuis eten en hebben we met de kinderen in haar gastgezin weer lekker veel lol gehad met schmink en ballonnen! Ook Deborah bleef mee eten, ook een vrijwilligerster van Meet Africa. Stiekem hoopte we dat de Ghaneese moeder van Marjanne wat anders had gemaakt dat TZ, maar dat was helaas niet zo… Gelukkig is het nu ook weer niet zo vies dat het niet te eten is!

Vandaag dan eindelijk mijn eerste stage dag gehad op de female ward!! Was echt heel erg wennen, want ze draaien hier diensten van 7uur tot 14.00u, non-stop zonder pauzes! Dus zelfs zonder water te drinken of wat te eten! Gelukkig wilde ze wat dat water betreft voor mij wel een uitzondering maken, want wat is het hier warm! Gisteren gaf mijn reiswekker zelfs 39.5 graden aan in mijn kamer! Maar verder is het wel een leuke afdeling denk ik, ik blijf er alleen maar 2 weken! Daarna twee weken op de male ward, 3 weken op opname, 3 weken op dagopname en 3 weken op kinder! Ik hou jullie op de hoogte!

Liefs en tot blogs!

  • 22 Februari 2011 - 17:33

    Anne:

    Hoi Silvia.
    Ja je gaat niet zo'n eind van huis om niets te doen. Tenminste als er niet een mooi strand afzo is.... Ben benieuwd hoe je stage verder gaat.
    Heeft je afrika mama niet een middeltje voor je buik??
    Ik ga binnenkort naar de theatervoorstelling van de africa mama's

    Groetjes Anne

  • 23 Februari 2011 - 13:35

    Wilhelmien.:

    Ja, zo'n bezige bij als jij moet ook niet te lang stil zitten!
    Maar laten we hopen dat je nu een betere week hebt, met vooral veel werk en water om te drinken, al heb je weinig tijd daarvoor.
    En inderdaad het is niet leuk als kinderen vechten om een ballon, dus even niets kan geen kwaad!

    Wij gaan a.s. woensdag vergaderen over het kamp. Ben benieuwd hoeveel kinderen zich aangemeld hebben en of we genoeg leiding bij elkaar krijgen!
    Je wordt op de hoogte gehouden.!
    Lieve groeten en tot horens,
    Wilhelmien.

  • 23 Februari 2011 - 15:19

    Oma:

    Nu ben je dan echt aan het werk, ik hoop dat alles goed gaat en je er ook plezier aan beleefd. En pas goed op je zelf meisje, stevige knuffel va oma!!

  • 23 Februari 2011 - 18:20

    Jo:

    Nou silvia, kun je eindelijk aan het werk als zuster, je moest er wel lang op wachten. Is er in die plaats niets te zien of te doen behalve thuis lezen? Wat is TZ voor eten,ik zal wel een domoor zijn maar ik weet niet wat je bedoelt. Heel veel groetjes

  • 24 Februari 2011 - 20:36

    Nathalie:

    Hej Silvia,

    Wow tis echt warm daar! Gelukkig dat ze voor je een uitzondering maakt en je water mocht drinken! Nu je begonnen bent met stage lopen zul je je wel minder vervelen. Ik ben benieuwd hoe de rest van de week is bevallen!:)
    Succes!

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Bolgatanga

Afstuderen in Ghana

Over 74 dagen is het zo ver en vlieg ik voor 16 weken naar Ghana! Het wordt steeds realistischer en spannender, maar ik heb er ook steeds meer zin in! Al vanaf eind mei was het zo goed als zeker dat ik samen met een studiegenootje af zou gaan studeren in Ghana. Sindsdien zijn we hard bezig geweest om van alles en nog wat te regelen! Ik ga naar Ghana via de organisatie Ontmoet Afrika (www.ontmoetafrika.nl) en ga stage lopen in het ziekenhuis in Bolgatanga, een stadje in het noorden. Tijdens deze periode verblijf ik in een gastgezin in Zaare, een traditioneel en primitief dorpje 3km vanaf Bolgatanga.

Maar naast stage lopen doe ik ook mijn afstudeeronderzoek in Ghana doen. Dit doe ik bij de stichting Nurses on Tour (www.nursesontour.nl). Dit is een organisatie, opgericht door 4 oud-studenten van mijn opleiding, die muskietennetten inkoopt bij gezondheidscentra, -directies en –depots en die dan uitdelen aan zwangere vrouwen en kinderen in afgelegen dorpjes in het noorden van Ghana. Voor hen ga ik naar afgelegen dorpjes waar zij nog niet zijn geweest om te onderzoeken hoeveel mensen daar op dat moment malaria hebben. Nurses on Tour zal daarna in die dorpen netten uit delen en voorlichting geven. Na een bepaalde periode kunnen ze dan zelf onderzoeken hoeveel mensen er dan malaria hebben. Op die manier kunnen ze dus zien of de netten en de voorlichting nut hebben gehad!

Recente Reisverslagen:

27 Mei 2011

Dag Ghana, Hallo Nederland!

16 Mei 2011

Van Bolgatanga naar Cape Coast

28 April 2011

De tijd vliegt, aftellen is begonnen!!

05 April 2011

Het echte Afrika van dichtbij!

25 Maart 2011

Vervelend nieuws, maar ook erg goed nieuws...
Silvia

Actief sinds 06 Nov. 2010
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 40851

Voorgaande reizen:

20 Februari 2015 - 18 Maart 2015

Backpackend door Ghana

06 Oktober 2012 - 04 November 2012

Bouwen voor Nurses on Tour

02 Februari 2011 - 26 Mei 2011

Afstuderen in Ghana

Landen bezocht: