Alweer een week in Ghana - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Silvia Aa - WaarBenJij.nu Alweer een week in Ghana - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Silvia Aa - WaarBenJij.nu

Alweer een week in Ghana

Door: Silvia van der Aa

Blijf op de hoogte en volg Silvia

13 Oktober 2012 | Ghana, Bolgatanga

Al weer bijna een week in Ghana, hoog tijd om jullie wat te laten weten! We hebben een drukke week gehad en we maken lange dagen. Op het moment lig ik al weer even wakker, ik ben wakker zodra het licht wordt en kan dan de slaap niet meer vatten! Een mooi moment om jullie te vertellen hoe afgelopen week is gegaan...

Zaterdag was het vroeg opstaan, want we zouden om 9 uur op schiphol verzamelen. Daar zouden we iemand treffen met 30 muskietennetten die we nog onder onze bagage moesten verdelen. Dit was nog best moeilijk omdat we door het gereedschap allemaal al ver aan het maximum zaten. Daarna afscheid nemen van mijn zus en nog even met Ruud gebeld. Inchecken en gaan! De reis verliep vlot, ook de overstap in Lissabon. Om 21.15u landen we in Accra. Bij het uitstappen, voel ik meteen de bekende warmte en ruik ik de herkenbare, typische geur van Ghana. Ik voel me meteen thuis, herrinneringen komen naar boven. We worden opgewacht door Salam, die ons naar ons hotel brengt in een oude trotro. Voor mij heel gewoon, voor de rest een hels avontuur. Om middernacht zijn we bij ons hotel en gaan we meteen slapen.

Om 4 uur gaat de wekker, opstaan en snel naar het vliegveld voor onze vlucht naar Tamale. Afgezien van het feit dat we een koffer te veel hadden (waarschijnlijk van een andere hotelgast), ging het allemaal erg vlot. In Tamale aangekomen, staat Ibrahim ons al op te wachten. Alle koffers gaan in de pick-up en rijden de 3 uur lange rit naar Bolgatanga. Bij ons hotel staan Joyce, Lisette en Leroy ons al op te wachten en samen gaan we luchen bij Sant Gardens. We maken kennis met elkaar en met Adisa, Sadiq en Ayuma van Nurses on Tour Ghana. Ik ken iedereen al, maar het is erg leuk om deze 3 weer te spreken na 1,5 jaar. Hierna gaan we naar de bouw kijken en eten we in het hotel. Er wordt al flink gesproken over wat er allemaal gedaan moet worden. Toch zijn we erg moe en we gaan vroeg naar bed.

Maandag is een introductiedag, we gaan langs Joyce haar gastgezin, want haar vader is een nieuw huis aan het bouwen. Zo kunnen we even kijkem hoe Ghanese huizen gemaakt worden. Hierna volgt een officieel bezoek aan de chief van Yargabissi, het dorp waar we het centrum aan het bouwen zijn. Ibrahim helpt ons hier door heen, want aan zo'n bezoek zitten veel omgeschreven regels vast. Gelukkig gaat het goed, we gaan zelfs met de chief en de dorpsoudsten op de foto. Daarna volgt een bezoek aan de markt om met Adisa ingrediënten in te kopen voor het avondeten. 's Middags gaan we naar de bouw en beginnen we met onkruid wieden. Het staat tot heuphoogte! Moe gewerkt gaan we terug naar ons hotel, snel douchen, want ik ga Adisa helpen met eten koken. We koken Redred (bakbanaan met bonenstuw en vis) en ik krijg zelfs een portie TZ voorgeschoteld. Heerlijk om dit weer eens te eten! We brengen het eten naar het hotel, waar we met zijn alle in de huiskamer eten. Morgen de 1e echte klusdag, dus op tijd naar bed.

We staan vroeg op en na een ontbijtje gaan we naar het bouwterrein. Heel de ochtend zijn we nog bezig met het onkruidvrij maken van het terrein. 's Middags ga ik de mannen helpen met het maken van de kozijnen. Ze nemen me op sleeptouw en leren mij zagen, boren, schaven, beitelen en andere fijne kneepjes van het vak. Erg leuk om te doen, ik kan straks mijn eigen huis bouwen! Rond half 6 stoppen we met werken en gaan we naar het geusthouse terug. We zijn erg smerig van de zonnebrandcreme, DEET, zweet, zaagsel, stof en verf. Heerlijk gewerkt, dit hou ik wel een paar dagen vol!

De rest van de week gaan in het zelfde tempo door. We beginnen vroeg met werken, een voor een zetten we de kozijnen van de ramen en deuren in elkaar. Af en toe is het frustrerend, want geen één plank is recht of overal 4cm, elke plank zit vol haken en ogen. Dit maakt het moeilijk om mooie kozijnen te maken. Daarbij is het erg warm om te werken, dus we lassen regelmatig pauzes in. Tijdens het werk lopen er ghanezen af en aan. Ze kijken hun ogen uit naar het gereedschap wat we bij hebben en de technieken die we gebruiken. Veel hebben ze nog nooit gezien.

Terwijl wij met het bouwteam aan het klussen zijn, is het bestuur druk in de weer om van alles te regelen. De bouw loopt gigantisch achter en dit zorgt voor problemen. Het dak ligt er nog niet op, dus er kan niet gestuukt worden en de elektriciteit kan nog niet aangelegt. Om van verven nog maar niet te spreken!

Vandaag werken we in de ochtend nog aan de bouw, 's middags gaan we naar het geusthouse in Karimenga. Een traditioneel dorpje, zonder elektriciteit en stromend water. Back to basic en even helemaal niets moeten tot zondagavond. Vanavond koken Christie en ik daar, pannenkoeken! Dus straks ook de markt op om ingrediënten te kopen. Ik heb er zin in!

Het gaat hier dus allemaal goed, op een stel flinke muggenbeten na. Op een of andere manier ben ik de enige met muggenbulten en ze worden helemaal hard en blauw. Ik blijf maar zo veel mogelijk binnen na schemering om meer te voorkomen. Een andere irritatie is dat we al 4 dagen zonder stroom zitten! Alleen 's nachts mag de generator aan voor de fan, het is steeds 30°C op onze kamer. Hopen dat het vandaag gemaakt wordt...

Dat was het voor nu weer wel, foto's zal ik op facebook zetten, want deze site werkt te langzaam! Als laatste nog even mijn mobiele nummer: +233 24 362 1149

Liefs Silvia

  • 13 Oktober 2012 - 14:11

    Wilhelmien:

    Hoi Silvia,
    Wat een prachtig werk verrichten jullie daar. Om trots op te zijn. Je moet wel een beetje tegen de warmte en de muggen bestand zijn, lijkt me zo!
    Fijn dat je het naar je zin hebt, maar kijk uit met al die zagen hamers enz!!
    lieve groeten Wilhelmien

  • 13 Oktober 2012 - 17:01

    Broer Frank:

    Lekker bezig zusje!

    Echt een mooi stukje geschreven! Ga nog maar lekker door daar want erg missen doe ik je nog niet!
    En ik hou je eraan, je eigen huis bouwen! Zolang die maar in Nederland staat en niet in Ghana!

    Dikke kus en nog veel succes

    Frank

  • 13 Oktober 2012 - 18:24

    Anneke:

    Tof Silvia! Goed bezig :D Heel veel plezier daar!

    Groetjes, Anneke (Wielewaal)

  • 13 Oktober 2012 - 19:14

    Anne:

    Dag Silvia. Geen probleem voor ons als je 10 graden naar ons stuurt. kan hier de verwarming ook weer uit. willen jullie misscjien een lekkere bui van ons.

    Nou leg een dak op het huis en niet uit je dak gaan daar he/
    laat die mannen die komen kijken maar een handje helpen hoor. kunnen ze best.

    Groetjes anne

  • 14 Oktober 2012 - 06:04

    Emma:

    Hé Sil,

    Prachtige verhalen, geniet veel daar en veel succes met het mooie/goede werk.

    Liefs Emma

    ps. we zijn ingeschreven voor Texel, maar dat is even heel wat anders dan ghana, hahaha

  • 14 Oktober 2012 - 06:07

    Emma:

    Hé Sil,

    Prachtige verhalen, geniet veel daar en veel succes met het mooie/goedede werk.
    Helaas hetzelfde probleem dus met de muggen, een tip (als je die mee hebt of daar kan krijgen): antihestamine zit in bv. hooikoortstabletten.


    Liefs Emma

    ps. we zijn ingeschreven voor Texel, maar dat is even heel wat anders dan ghana, hahaha

  • 14 Oktober 2012 - 09:30

    Ruudje:

    Hoi Lieverd,

    Wat een mooi verhaal alweer. Ik ben blij dat je zo een mooie tijd hebt daar.
    Je beseft toch wel dat ik jou nu vraag voor alle klusjes enzo... :)
    Geniet er nog van en ik kijk uit naar je volgend verslag.

    xxx


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Silvia

Actief sinds 06 Nov. 2010
Verslag gelezen: 481
Totaal aantal bezoekers 40847

Voorgaande reizen:

20 Februari 2015 - 18 Maart 2015

Backpackend door Ghana

06 Oktober 2012 - 04 November 2012

Bouwen voor Nurses on Tour

02 Februari 2011 - 26 Mei 2011

Afstuderen in Ghana

Landen bezocht: