De eerste indrukken - Reisverslag uit Wa, Ghana van Silvia Aa - WaarBenJij.nu De eerste indrukken - Reisverslag uit Wa, Ghana van Silvia Aa - WaarBenJij.nu

De eerste indrukken

Blijf op de hoogte en volg Silvia

27 Februari 2015 | Ghana, Wa

We zijn nu bijna een week in Ghana dus het wordt langzaam wel tijd voor een update aan het thuisfront.
Vrijdags zijn we veilig geland na een relaxte vlucht. Wel laatste 1,5 uur veel turbulentie gehad, Maarja een kleinigheidje blijf je altijd wel houden... Op het vliegveld zijn we opgehaald door Simone. Eerst een klein stukje met de taxi en daarna verder met de trotro. Met zijn 16 in een busje formaat vito. En vergeet dan ook niet alle bagage die mee moet van die 16 personen. Daar ook de eerste keer weer drinken uit een plastic zakje wat ze hier pure water noemen. In Aburi aangekomen zijn we snel naar bed gegaan.

S'morgens rustig opgestaan en kunnen genieten van het mooie uitzicht over Accra. Na een goed ontbijt zijn we de markt van Medina wezen verkennen. Dit was eg indrukwekkend. Veel smalle kleine steegjes waar de kraampjes met vanalles op elkaar gestouwd zijn. Hier is echt alles te krijgen. Van rauwe kip tot gegaarde vis en van medicijnen tot kleding. Zelfs bikini's verkopen ze hier (erg handig als je die thuis bent vergeten Silvia!!!) Omdat we toch veel last hadden van de warmte zijn we naar een kort bezoek aan een vriendin van Simone weer terug naar Aburi gegaan. Daar hebben we kunnen genieten van de kookkunsten van Simone: beef stew, plain rice, plantain en kelewele. Halverwege de avond hadden we ook de eerste lights out. Omdat er niet genoeg stroom voor iedereen is in Ghana gaat er een paar keer per week gewoon de stroom uit in gedeeltes van de regio.

Op zondag zijn we naar de Aburi botanic gardens geweest. Hier een rondleiding gehad, veel flora gezien en kunnen ruiken aan diverse kruiden en planten. Na een goede lunch zijn we samen met de vriend van Simone richting Accra gegaan voor een heerlijk verfrissende duik in het (luxe) zwembad van een golden tullip hotel. Als afsluiting lekker wezen eten in een chop bar. Tilapia met banku. Is toch nog best moeilijk met handen eten als je alleen je rechterhand mag gebruiken.

Na weer een heerlijk nacht in Aburi moeten we er toch echt aan geloven. Op weg naar het hete droge noorden. Met de trotro richting het vliegveld. Gelukkig had Simone ons goed uitgelegd hoe we moesten reizen. Het openbaar vervoer systeem is niet te vergelijken met het OV in Nederland. Na een korte vlucht richting Tamale stond de taxi al voor ons klaar richting Asempa Lodge. Wat is het hier heet en droog zeg. Bij de lodge werden we ontvangen door de Nederlandse eigenaar Yve. Na wat ins & outs over de regio werden we erg verrast door de eigenaar. Toen we vroegen voor een emmer om de kleren te wassen kregen we te horen dat er zelfs een wasmachine aanwezig was. Wat een luxe! Na een heerlijke maaltijd van Salome weer vroeg naar bed.

S' morgens weer verrast met een simpel maar heerlijk ontbijt. Na het ontbijt tassen pakken en nog snel een potje kaarten. We hebben het personeel het kaartspel pesten geleerd. Veel te snel moesten we weer gaan richting het centrum om met de MetroMass bus richting Mole te gaan. Bij het busstation ongeveer 3 uur op de bus moeten wachten (ik zal nooit meer klagen over de NS) maar dan toch eindelijk onderweg. Gelukkig is hier in 2014 een nieuwe weg aangelegd waardoor we nog maar 3 uur over de reis doen in plaats van 6. Na het inchecken in Mole Motel snel nog wat eten en naar bed want morgenvroeg weer om 5:30 op om olifanten te kijken.

Stipt om 6:30 staan we klaar bij de receptie om samen met de gids op wandel safari te gaan. Helaas na 2,5 uur rondwandelen nog steeds geen olifanten gezien. Wel baboons, antilopen en zwijntjes. Enigszins teleurgesteld terug richting het motel om ons ontbijt te gaan nuttigen. Op het moment dat we het eten voor onze neus krijgen komt er een Ghanees naar onze groep toe die roept dat hij voor ons gebeden tot god heeft dat de olifanten zouden komen. En o mijn god, daar zijn de olifanten. En inderdaad daar kwamen de olifanten. Heel ons groepje laat zijn ontbijt staan en samen met de gids snellen we naar beneden om naar de grote kolossen te gaan kijken. Wat is dat indrukwekkend zeg. We hebben ze van op 20 meter kunnen bewonderen. Terwijl we daarna in het zwembad lagen konden we nog lekker nagenieten van alle indrukken. In de namiddag hebben we samen met een groepje Duitsers en Nederlanders nog een jeep safari gedaan. Dit was ook echt een heel leuke ervaring en hadden we zeker niet willen missen. Nu weer op tijd baar bed want morgen weer om 5:30 op.

Het is nog donker als we al weer druk in de weer zijn om onze tassen in te pakken. We worden met 2 motoren opgehaald om van Mole naar Larabanga te gaan. Vanuit Larabanga weer met de metromass door naar Wa. Hier hebben we meteen een simpele lodge geregeld waar we onze spullen hebben geplaatst. Felix (een uitwisselingstudent waar Nando in 2008 een project mee heeft gedaan) stond ons al op te wachten. Na samen gelunched te hebben zijn we door gereisd naar Wechiau. Deze rit in een zeer krappe trotro over wasbord wegen en stoffige landweggetjes was zeer oncomfortabel te noemen na dik 2 uur rijden zijn we 46 km verder en op onze tussenstop. Hier ingeschreven bij het hippo sanctuary. Om van hieruit op de lodge te komen mochten we weer achterop 2 motoren. Deze rit van 18 km over weer wasbord wegen en stoffige landweggetjes is al een attractie op zich te noemen. In het donker komen we aan bij de zeer sobere en simpele lodge. Snel wat instant noodles en onze bedden klaarmaken (geitenkeutels eruit halen, smerige lakens eraf, vleermuis uit de kamer jagen (door de gids), muskietennetten hangen, plassen in de struiken, ...) en naar bed.

Na een redelijk slapeloze nacht ging om 5:30 weer de wekker. Onze had iets minder haast als wij en kwam om stipt 6:29 naar buiten. Deze keer met zijn 3en op 1 moter. Inclusief 2 zwemvesten, 2 slippers, 1 beker, 1 mes, 1 roeispaan en heel belangrijk een plastic zakje. Na weer een uitdagende rit kwamen we aan bij de kano's. Deze stonden nog vol met water. Allereerst werd de kano meegemaakt met behulp van slippers en het plastic bekertje. Daarna moesten de gaten in de boot nog gedocht worden. Met je raad het al, het mes en stukjes plastic zak. Nadat de boot niet meer zo snel volliep met water durfde de gids het aan om met ons het water op te gaan. Zodra we het water op vaarden kreeg Silvia de twijfelachtige eer om iedere 5 minuten voor ongeveer 2 minuten de boot weer leeg te lepelen met het bekertje. We waren erg blij met onze zwemvesten. Last but not least: nijlpaarden zijn huge!!! Ook weer erg indrukwekkend om te zien. Na deze boottocht hebben we dezelfde reis als gister avond weer terug naar Wa gemaakt.

Morgenvroeg weer on 4:00 op want om 4:30 worden we opgehaald door de taxi en om 5:00 staan we in de rij voor de metromass richting Tamale.

Verder gaat het goed met ons. We hebben ons redelijk snel aan de temperatuur kunnen aanpassen.
Foto's proberen we bij de blog te updaten maar we zijn afhankelijk van Ghanees internet.
Verder zijn we per sms en telefoon te bereiken op 0023-3578938489 en via whatsapp en noodgevallen op 06-50612907

Groetjes Silvia en Ruud

De foto's staan op Facebook!!!

• 27 Februari 2015 - 21:43

Maike Pellemans:

hoi ruud en silvia mooi geschreven,geweldig wat jullie mee maken. En wat fijn dat jullie Felix gezien hebben, nog veel plezier!!!

• 27 Februari 2015 - 21:58

Richard Remmers:

Beste Ruud en Silvia .... tsjonge wat een verhaal en wat een foto wat Ruud op de App had gezet ... 1 ding is zeker ... voor jullie is dit geweldig en wij zullen zeker alles blijven lezen, we kunnen ons hierin echt inleven ...
    veel plezier en ondernemingen ... groetjes Rich & Edith

• 28 Februari 2015 - 14:28

Lisette:

Super leuk om te lezen!! Enjoy!

• 28 Februari 2015 - 17:25

Hanzi:

Hallo jullie 2,

Voor de eerste keer in mijn leven heb ik een blog gelezen!
    Het bestaan van een blog wist ik, maar omdat ik jullie ken, testemeer leuker om eens deze verslagen telezen. Zo ik kijk alweer uit naar de volgende verslagen! Kijk en geniet! Groet Hanzi

• 28 Februari 2015 - 18:20

Jo Diepstraten:

Zo te lezen maken jullie iedere dag en uur wel wat mee, leuk. Geniet er nog maar veel van. Mooie foto's en flinke olifanten. Groetjes

• 01 Maart 2015 - 12:34

Wilhelmien:

Och, wat is het weer mooi om je verslagen te lezen! Geniet ervan daar met z'n tweetjes.Voorzichtig zijn en dikke knuffel, Wilhelmien