Van Nederland naar Tamale (Ghana) - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Silvia Aa - WaarBenJij.nu Van Nederland naar Tamale (Ghana) - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Silvia Aa - WaarBenJij.nu

Van Nederland naar Tamale (Ghana)

Door: Silvia

Blijf op de hoogte en volg Silvia

05 Februari 2011 | Ghana, Tamale

Ik heb echt geen idee waar ik moet beginnen, zo veel eerste indrukken zijn bijna niet op papier te zetten. De afgelopen dagen hebben we grotendeels doorgebracht met reizen en het regelen van papierwerk. Ik zal gewoon met de eerste dag beginnen:
Woensdag vlogen we (ik, Joanne, Charlotte en Janita) om 14.00u richting Ghana, het was een directe vlucht naar Accra, de hoofdstad van Ghana. Dat verliep allemaal erg soepel en kwamen zelf een half uur eerder aan als was gepland. In gedachten hadden we ons al voorbereid op de enorme temperatuurverschillen, maar de werkelijkheid was nog veel erger!! Het was echt een grote klap, die hitte op het vliegveld. Gelukkig werden we op het vliegveld opgehaald door mensen van Ontmoet Afrika en werd het ons bespaard om ons een weg te banen door alle mensen die ons wel wilden helpen met bagage en een taxi!
Eenmaal aangekomen op de plek waar we onze eerste 2 dagen door zouden gaan brengen (het huis van iemand van Ontmoet Afrika), wisten we niet waar we het moesten zoeken van de hitte. Hier waren ook al 3 Belgische meiden, waarmee we tot en met Tamale samen mee reizen. Zei waren eerder die middag al aangekomen in Accra. Na nog wat gegeten te hebben lagen we om 22.00u op bed, moe van de reis en de eerste indrukken!
De volgende dag hebben we met zijn zevenen ontbeten, waarna we met zijn alle bij de lokale bank geld zijn gaan wisselen. Daarna gingen ik en Joanne richting het Nurses and Midwife Council, omdat we van hen toestemming moeten krijgen om stage te mogen lopen in het ziekenhuis. Helaas hadden zij alle papieren die wij al eerder hadden opgestuurd niet goedgekeurd en moest er nog een hoop aan toegevoegd worden. Daar aangekomen werden we meteen ondergedompeld in de bureaucratie van Ghana: met geld kom je overal! Na 72 Cedi = € 36,- te hebben betaald (ipv het normale bedrag van 40 Cedi) accepteerde ze onze papieren, maar moeten ze het nog wel inhoudelijk gaan bekijken. Hier horen we dinsdag meer over, maar het ziet er naar uit dat het nu wel goed is! Na ruim een uur in de hete wachtkamer te hebben gewacht kwamen de andere vrijwilligers ook bij het NMC aan, waarna we gezamenlijk naar het strand zijn gegaan! We hebben onze eerste Ghaneese warme maaltijd hier gegeten en hebben meteen ook kennis gemaakt met de vele pepers die hierin worden verwerkt, wat was dat pittig zeg!! Hierna zijn we lekker de zee in gedoken, dat was echt genieten!! Eindelijk hadden we het idee dat we niet meer oververhit waren en misschien ooit nog aan de temperatuur konden wennen.
Gisteren (ja,ja, op mijn verjaardag) was een lange dag in de bus van Accra helemaal in het zuiden, naar Tamale, wat al ver in het noorden ligt. De bus die op ons stond te wachten zag er erg goed uit en ook snel bleek dat hij echt zo goed was als hij er uit zag. De airco heeft heel de weg aangestaan en het was dus maar 22 graden, terwijl het buiten tegen de middag op liep naar 33 graden. De busreis heeft in totaal 13 uur geduurd¸dus aan het einde waren we helemaal gaar van het zitten. Ook hier werden we weer opgewacht door mensen van Ontmoet Afrika om richting onze tijdelijke verblijfplaats te gaan, want ook hier zouden wij 2 nachten slapen. Eenmaal aangekomen hebben we meteen onze tassen uitgepakt en naar bed gegaan. Gelukkig hadden we in onze hut wel een ventilator hangen, dus was de nacht goed te doen ook al werd het niet kouder dan 28 graden!!
Vanmorgen mochten we lekker uitslapen, maar daar kwam niet veel van terecht, omdat er om half 7 al werd gezongen door mensen in de naastgelegen hut. Door de warmte ben je meteen klaar wakker en om 8 uur ben ik dan toch maar opgestaan. Vandaag zijn we Tamale in gegaan en hebben we van Ontmoet Afrika nog wat laatste informatie gehad over hoe alles reilt en zeilt hier in het noorden van Ghana.
Morgen vertrekken ik en Joanne met de andere twee nederlandse meiden richting Bolgatanga, waar we ook nog twee dagen blijven voordat we naar ons gastgezin in Zaare gaan. Wat ben ik benieuwd naar het dorp en het gastgezin, de leefomstandigheden en mijn stageplek!
Nu ga ik snel stoppen, want we moeten voor 5 uur nog naar een internetc afe en nog douchen, omdat het daarna donker wordt en er veel muggen rondvliegen. En malaria is wel het laatste wat ik op wil lopen hier in Ghana, ook al weten we heel goed dat dat toch wel enkele keren zal gebeuren de komende maanden…
Veel liefs en tot de volgende blog!!
PS: tijdens de komende maanden ben ik telefonisch op een ander mobielnummer bereikbaar namelijk: 0032549960443

• 05 Februari 2011 - 18:07

Frank:

Hey zusje!
    Echt super mooi man en nog een keer gefeliciteerd met je 21e verjaardag.. mischien ook eentje om nooit te vergeten? ;)
    Succes de komende weken en tot lees!
    Kus

• 05 Februari 2011 - 18:27

Cindy:

Heeey Silvia,
    Super leuk om een berichtje van je te lezen, je hebt al wat afgereisd die eerste paar dagen... Heb je nog een leuke verjaardag gehad?
    Met geld kom je zeker overal ja, en die hitte, tsja, daar zul je toch aan moeten wennen.. Als je de warmte daar al beu bent, hier is het meer dan welkom!!!:D
    Heeeeeeeeeeel veel succes daar verder en tot je volgende verhaal..
    xx Cindy

• 05 Februari 2011 - 21:06

Madelon:

Goed om te lezen! Leuk dat je er ook gelijk foto's bij hebt.

En dat van die pepers, OHGOD! Hahahaha! Wat een ramp! Hoop dat je er niet teveel last van hebt gehad....

Ben benieuwd hoe het gastgezin gaat zijn, kijk echt uit naar je volgende story!

X

• 05 Februari 2011 - 23:21

Irma:

Hee silvia!
    Klinkt goed zeg! Maar wel erg warm ja haha, zeker als je de koude temperaturen van hier gewend bent! Geniet ervan en heel veel succes nog!
    xx

• 06 Februari 2011 - 11:42

Wilhelmien:

Je zit er echt al midden in!
    PROFICIAT!!! 21 en dan in Ghana.
    Nou hoop ik dat de hitte gewoon voor je wordt. Het zal er niet echt koud worden.!
    Natuurlijk ga ik alles volgen en meegenieten van jou avontuur.
    Veel succes en tot horens!
    Knuffel,
    Wilhelmien.

• 06 Februari 2011 - 11:48

Anne:

Hoi Silvia.
    Allereerst nog gefeliciteerd met je 21 ste verjaardag.
    Wel een bijzondere plek om je verjaardag te vieren. Ik volg je op de voet hoor en een beetje warmte deze kant op is geen gek idee.
    Geniet van je tijd daar en een hoop ervaringen opdoen. Groetjes Anne

• 07 Februari 2011 - 19:54

Papa:

Hi Silvia,
    Na dagen van reizen kom je morgen dan eindelijk bij je gastgezin, ik hoop dat het een leuke en gezelige tijd zal worden. groetjes

• 08 Februari 2011 - 18:37

Charlotte:

Veel plezier meid!

Verslag uit: Ghana, Tamale

Afstuderen in Ghana

Over 74 dagen is het zo ver en vlieg ik voor 16 weken naar Ghana! Het wordt steeds realistischer en spannender, maar ik heb er ook steeds meer zin in! Al vanaf eind mei was het zo goed als zeker dat ik samen met een studiegenootje af zou gaan studeren in Ghana. Sindsdien zijn we hard bezig geweest om van alles en nog wat te regelen! Ik ga naar Ghana via de organisatie Ontmoet Afrika (www.ontmoetafrika.nl) en ga stage lopen in het ziekenhuis in Bolgatanga, een stadje in het noorden. Tijdens deze periode verblijf ik in een gastgezin in Zaare, een traditioneel en primitief dorpje 3km vanaf Bolgatanga.

Maar naast stage lopen doe ik ook mijn afstudeeronderzoek in Ghana doen. Dit doe ik bij de stichting Nurses on Tour (www.nursesontour.nl). Dit is een organisatie, opgericht door 4 oud-studenten van mijn opleiding, die muskietennetten inkoopt bij gezondheidscentra, -directies en –depots en die dan uitdelen aan zwangere vrouwen en kinderen in afgelegen dorpjes in het noorden van Ghana. Voor hen ga ik naar afgelegen dorpjes waar zij nog niet zijn geweest om te onderzoeken hoeveel mensen daar op dat moment malaria hebben. Nurses on Tour zal daarna in die dorpen netten uit delen en voorlichting geven. Na een bepaalde periode kunnen ze dan zelf onderzoeken hoeveel mensen er dan malaria hebben. Op die manier kunnen ze dus zien of de netten en de voorlichting nut hebben gehad!