Lekker nietsdoen... - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Silvia Aa - WaarBenJij.nu Lekker nietsdoen... - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Silvia Aa - WaarBenJij.nu

Lekker nietsdoen...

Door: Silvia

Blijf op de hoogte en volg Silvia

16 Maart 2011 | Ghana, Bolgatanga

Zoals de titel het al zegt, veel heb ik niet gedaan afgelopen week! Woensdag overdag nog stage gelopen in het ziekenhuis, niet veel bijzonders. ’s Avonds zou ik uit eten gaan met 2 Canadese meiden, maar de plannen werden wat veranderd. Uit eten werd zelf koken en 2 Canadese meiden werd 10 Canadese meiden, 4 Amerikaanse meiden en 1 Amerikaanse jongen. Samen hebben we heerlijke spaghetti met tomatensaus gemaakt en een overheerlijke salade van sla met paprika, tomaat en mango. Maar nog het meest blij was ik met het verse stokbrood met knoflookboter uit de oven, wat was dat lekker! Na een hele boel discussies, drankjes, gezellig gesprekjes en het uitwisselen van contactgegevens moest ik ze toch allemaal achterlaten, want ik moest nog een heel stuk door het donker naar huis fietsen. Het was een super avond en tevreden kon ik om half 11 mijn bedje in duiken!!

Van donderdag t/m zondag zijn we met heel de groep vrijwilligers naar Tamale gegaan, om daar een weekendje te relaxen aan het zwembad! Maar voordat het zo ver was, moesten we nog de nodige problemen overwinnen! Aangekomen bij het hotel wat we van te voren gereserveerd hadden bleek namelijk dat ze alleen de twee nachten van vrijdag t/m zondag voor ons gereserveerd hadden en niet de nacht van donderdag op vrijdag… En helaas was het hotel ook nog eens vol, dus moesten we ’s avonds laat in het donker op zoek naar een nieuwe slaapplek. Vol goede moed gingen we naar het volgende hotel op ± 1 km loopafstand, wat ook vol bleek te zitten. Vanuit daar weer naar een ander, weer 1km lopen in de snikhete avond. We werden goed ontvangen, maar in de kamer die ze ons lieten zien, was de lamp kapot, a la discolamp. Plus stonden er in die kamer 2 tweepersoonsbedden, terwijl we er maar met 2 mochten slapen, wat voor de gevraagde prijs echt te duur was. Dus op naar het volgende: Mariam Hotel. Voor mensen die geld te veel hebben, zal het zeker een prettige plek zijn, maar voor onze portemonnee was het toch echt te veel gevraagd: 160 cedi (= €80,-) per persoon per nacht. Dit geld hadden we gewoon echt niet bij ons en pinnen kan hier in Ghana alleen bij een enkele bank… gelukkig waren ze in dit hotel wel bereid om voor ons rond te bellen voor een hotel. Want ondertussen was het 19.30u en waren we al sinds 13.00u in touw in de hitte zonder tussendoor nog wat te eten. Eindelijk vonden we dan een afgelegen, maar goed hotelletje waar we de nacht door konden brengen en heerlijk konden douche. Daarna zijn we snel nog naar het centrum gegaan om toch nog wat te eten, fried rice with chicken! Moe maar voldaan lagen we dan eindelijk om half 1 op bed.

Vrijdag en zaterdag hebben we overdag heerlijk genoten van de verkoelende, drukbevolkte zwembaden in Tamale. Ook hebben we heerlijk gegeten in het gereserveerde hotel, want ze hadden daar overheerlijke cheeseburgers, hotdogs en frietjes! Hmmm… echt genieten! Wat zijn we hier toch al snel blij met zoiets kleins! Zondag weer moe maar voldaan terug naar huis met de trotro en als afsluiter nog gezamenlijk gegeten. Helaas was ik donderdag vergeten om mijn fototoestel in mijn tas te gooien, dus heb ik zelf geen foto’s. Ik zal proberen om er nog wat bij andere te verzamelen!

Zondagavond me heerlijk vermaakt met de kinderen in mijn compound. Ze hebben zeker een uur aan mijn haar zitten frutten en met een gevonden ketting om mijn nek was ik een heuse prinses! Minder prinses voelde ik me toen bleek dat ze in mijn gastgezin sinds donderdag geen water meer konden halen, omdat de pijp afgesloten was. Er was eigenlijk niet genoeg water om te koken, laat staan om mezelf te wassen. Dus na een kattewasje en een avondmaaltijd van cola met droge koekjes, heb ik toch maar mijn bedje opgezocht.

Maandag was eigenlijk nog de beste dag van de week! ’s Morgens werd ik gewekt door een kei harde regenbui op mijn golfplaten dak! Wat heerlijk, eindelijk die lang verwachte regenbui! Helaas was het van korte duur, maar gelukkig lang genoeg om het stof te laten gaan liggen en om het ietsje af te laten koelen. Lekker stage gelopen en daarna afspraken gemaakt met Nurses on Tour. Mijn literatuurstudie en onderzoeksopzet is dan eindelijk goedgekeurd, dus ik kan nu echt aan de slag! Donderdag gaan we als het goed is al het eerste en misschien ook het tweede dorpje bezoeken voor het afnemen van mijn vragenlijsten. Toch wel een beetje spannend hoe dit gaan lopen, maar ik heb er wel veel zin in!

  • 16 Maart 2011 - 16:38

    Frank Van Der Aa:

    Hee zusje van me! Leuk dat er zo veel dingen te doen bent als je vrij bent! En je paar eerste internationale contacten haha! Hier begint het weer langzaam richting lente te gaan! Lekker dus!

    Tot spreeks, Xxx frank

  • 16 Maart 2011 - 19:30

    Djaja:

    Leuk om te lezen weer!!! veel plezier xxxxxxxxxxxx

  • 16 Maart 2011 - 19:40

    Charlotte:

    Succes met je onderzoek. En geniet van je tijd daar. En te bedenken dat veel mensen hier tandenpoetsen met de kraan open ed, konden we maar wat water opsturen he.. helaas.. ;)

  • 16 Maart 2011 - 20:32

    Anne:

    Hoi Silvia.
    Gelukkig niet buiten hoeven slapen. Zeker ook wel eens zin in een Hollandse kroket???
    Zelf hoef ik niet zo nodig maar ver van huis altijd lekker. Hier heerlijk aan het lente worden dus ook steeds gezelliger buiten. We volgen je op de voet heel veel groetjes Anne

  • 16 Maart 2011 - 22:03

    Jeske:

    Wow..hierboven staat dat het 43graden is.... Kmoet er eerlijk gezegd niet aan denken. Wij hadden hier gisteren ook 15graden!!!

    Succes nog de komende weken!!
    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Bolgatanga

Afstuderen in Ghana

Over 74 dagen is het zo ver en vlieg ik voor 16 weken naar Ghana! Het wordt steeds realistischer en spannender, maar ik heb er ook steeds meer zin in! Al vanaf eind mei was het zo goed als zeker dat ik samen met een studiegenootje af zou gaan studeren in Ghana. Sindsdien zijn we hard bezig geweest om van alles en nog wat te regelen! Ik ga naar Ghana via de organisatie Ontmoet Afrika (www.ontmoetafrika.nl) en ga stage lopen in het ziekenhuis in Bolgatanga, een stadje in het noorden. Tijdens deze periode verblijf ik in een gastgezin in Zaare, een traditioneel en primitief dorpje 3km vanaf Bolgatanga.

Maar naast stage lopen doe ik ook mijn afstudeeronderzoek in Ghana doen. Dit doe ik bij de stichting Nurses on Tour (www.nursesontour.nl). Dit is een organisatie, opgericht door 4 oud-studenten van mijn opleiding, die muskietennetten inkoopt bij gezondheidscentra, -directies en –depots en die dan uitdelen aan zwangere vrouwen en kinderen in afgelegen dorpjes in het noorden van Ghana. Voor hen ga ik naar afgelegen dorpjes waar zij nog niet zijn geweest om te onderzoeken hoeveel mensen daar op dat moment malaria hebben. Nurses on Tour zal daarna in die dorpen netten uit delen en voorlichting geven. Na een bepaalde periode kunnen ze dan zelf onderzoeken hoeveel mensen er dan malaria hebben. Op die manier kunnen ze dus zien of de netten en de voorlichting nut hebben gehad!

Recente Reisverslagen:

27 Mei 2011

Dag Ghana, Hallo Nederland!

16 Mei 2011

Van Bolgatanga naar Cape Coast

28 April 2011

De tijd vliegt, aftellen is begonnen!!

05 April 2011

Het echte Afrika van dichtbij!

25 Maart 2011

Vervelend nieuws, maar ook erg goed nieuws...
Silvia

Actief sinds 06 Nov. 2010
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 40856

Voorgaande reizen:

20 Februari 2015 - 18 Maart 2015

Backpackend door Ghana

06 Oktober 2012 - 04 November 2012

Bouwen voor Nurses on Tour

02 Februari 2011 - 26 Mei 2011

Afstuderen in Ghana

Landen bezocht: