Brrr.. koud hoor, die watervallen! - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Silvia Aa - WaarBenJij.nu Brrr.. koud hoor, die watervallen! - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Silvia Aa - WaarBenJij.nu

Brrr.. koud hoor, die watervallen!

Door: Silvia

Blijf op de hoogte en volg Silvia

01 Maart 2011 | Ghana, Bolgatanga

Wow… wat gaat de tijd toch snel hier! Morgen zit ik al een maand in Ghana en al 3 weken in mijn gastgezin! Hier in Ghana gaat alles goed, ik ben al goed aan de warmte gewend, de cultuur en de mensen! Ook op mijn stageplek loopt het allemaal wel goed, ook al is het hier zo anders dan in Nederland, maar dat was te verwachten! Deze week en vorige week sta ik op de vrouwen afdeling, op zich wel een leuke afdeling, maar er gebeurd niet veel… Bijna alle vrouwen die hier liggen hebben malaria, meningitis of tbc. Dus erg veel variatie zit er niet in, het is eigenlijk altijd hetzelfde. Wanneer er een nieuwe patiënt binnen komt krijgen ze antibiotica het infuus, pijnstillers tegen de pijn en vocht tegen de uitdroging. De meeste patiënten knappen dan weer snel op en kunnen na 4 dagen weer naar huis. Helaas komt het hier nog heel veel voor dat mensen pas naar het ziekenhuis gaan als ze echt al doodziek zijn, dus wanneer er geen behandeling meer mogelijk is. Er overlijden dan ook bijna dagelijks mensen op de afdeling. Dat blijft toch altijd moeilijk, zeker bij de jongere meiden en vrouwen…

Verder is het ook wel apart om te zien hoe anders ze met hygiëne omgaan dan wij gewend zijn! Handalcohol is helemaal niet te vinden op de afdeling, water is schaars en handen worden alleen aan het begin van de dienst, bij erg vieze werkjes en aan het einde van de diens gewassen. Ook slingeren overal op de grond naalden rond, dat terwijl patiënten vaak op blote voeten of op dunne slippertjes rondlopen… Daar moet je echt niet te veel over na denken!


In mijn gastgezin loopt het allemaal wat minder op rolletjes, het contact verloopt allemaal nog erg stroef! En de taalbarrière is het probleem niet, want op mijn kleine broertje na spreken ze allemaal voldoende Engels voor een goed gesprek! Veel meer dan Goede morgen, Hoe gaat het?, Hoe was je werk? Wordt er niet aan je gevraagd en ook op mijn vragen wordt maar kort gereageerd. Een goed gesprek heeft er dus nog niet tussen gezeten… Erg jammer, want ik mis wel het echte familiegevoel waar ik op gehoopt had en waar ik andere vrijwilligers wel over hoor praten. Maar ik blijf me best doen, hopelijk moet het allemaal gewoon nog groeien en komt het wel goed!

Van het weekend zijn we trouwens met 11 vrijwilligers die hier in en rond Bolga zitten, naar Kintampo geweest. Hier zijn twee hele grote en mooie watervallen, waar je ook mag zwemmen en klimmen! Het was echt een heerlijk ontspannen weekend en we hebben het sinds dat we in Ghana zijn voor het eerst koud gehad! Vrijdag op de heenweg begon het namelijk al te regenen en meteen begon het af te koelen. Omdat we onderweg problemen hadden met de auto, hadden we vrijdagmiddag geen tijd meer om naar de watervallen te gaan, dus daar moesten we nog een nachtje voor wachten. Ook heeft het een groot deel van de nacht nog geregend. Zaterdag wel naar beide watervallen geweest, om er te komen was nog een heel gedoe! Wegwijzers waren niet te vinden, de wegen waren slecht en de hellingen heel stijl, dus af en toe ook nog even getwijfeld of de auto het wel aan kon! Maar het was allemaal de moeite waard! De watervallen waren erg mooi en het water was heerlijk koud! Nou, bijna te koud! Mijn benen waren blauw van de kou en ik had kippenvel over mijn hele lijf! Heerlijk! En dan te bedenken dat het vast en zeker niet kouder is geweest als 25 graden en het water waarschijnlijk ook helemaal niet zo koud was! Je bent die warmte al zo gewend… Alles bij elkaar was het een weekend vol kippenvel, ontspanning, lekker eten en drinken en een super gezellige groep!

Gisteren en vandaag weer stage gelopen, morgen al weer de laatste dag op de vrouwe afdeling. Daarna 2 weken mannen afdeling, 4 weken op opname en 4 weken op kinder! Heb nu al zin in de laatste vier weken!

Ik hou jullie op de hoogte!! Dikke kus!!

  • 01 Maart 2011 - 18:37

    Madelon:

    Wat goed om te lezen dat je ook hebt kunnen ontspannen! Ik kan me voorstellen dat het af en toe pittig kan zijn, zeker als je niet het warme nest hebt waar je op had gehoopt.. Maar dat komt wel goed joh! En anders moet je een keertje extra naar onze berichtjes lezen, hihi!

    Die foto's trouwens! OHMYGOOOOOOD dat beest!! Ieuwieuwieuw!!! Hoe hard heb je staan gillen? ;)

    Hou je taai, en succes weer de komende dagen (ahum... weken). Kijken weer uit naar je volgende berichtje!!

  • 01 Maart 2011 - 18:44

    Nanda:

    En waar smaakt dat TZ nou naar?? vind het er niet egt heel smaakvol uitzien :P

  • 01 Maart 2011 - 18:44

    Nanda:

    En waar smaakt dat TZ nou naar?? vind het er niet egt heel smaakvol uitzien :P

  • 01 Maart 2011 - 22:26

    Irma:

    Hee Silvia,

    Wat gaat de tijd snel zeg!! Dat je daar al weer bijna een maand zit! Gelukkig dat het allemaal goed gaat. Schrok er wel van dat je geen handenalcohol enz daar hebt en dat de naalden op de grond liggen :| Lijkt me erg wennen!
    Geniet er nog van!!

    Liefs Irma

  • 02 Maart 2011 - 07:58

    Addy Van Luijk :

    Ha die Sil,

    Hier vanuit het koude Vlissingen (je ex-handbal vrienden) wens ik je onwijs veel (werk)plezier!!!
    Addy
    VSV Olympus

  • 02 Maart 2011 - 11:01

    Anne:

    Hoi Silvia. Kan ik wat van die TZ bestellen. Mijn eetlust was na de spinazie prut wel over. Maar wel bordje leeg eten he! Je weet nooit wat je mama anders gaat doen....De rijst ziet er wel oke uit.Voorzichtig met de viezigheid op de grond.
    Maar vooral veel genieten van alle mooie en bijzondere ervaringen.
    Groetjes Anne

  • 02 Maart 2011 - 18:09

    Papa:

    hi Silvia.
    Fijn dat je een leuk weekend hebt gehad, het lijkt me daar bij die watervallen een leuke omgeving. En over koud gesproken hier vriest het 's nachts nog, dus niet aanstellen bij 25 graden. Gelukkig heb je ondertussen (sms) een leuke avond gehad met je gastgezin. Veel plezier nog de komende stagetijd, en geniet van alles wat je tegenkomt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Bolgatanga

Afstuderen in Ghana

Over 74 dagen is het zo ver en vlieg ik voor 16 weken naar Ghana! Het wordt steeds realistischer en spannender, maar ik heb er ook steeds meer zin in! Al vanaf eind mei was het zo goed als zeker dat ik samen met een studiegenootje af zou gaan studeren in Ghana. Sindsdien zijn we hard bezig geweest om van alles en nog wat te regelen! Ik ga naar Ghana via de organisatie Ontmoet Afrika (www.ontmoetafrika.nl) en ga stage lopen in het ziekenhuis in Bolgatanga, een stadje in het noorden. Tijdens deze periode verblijf ik in een gastgezin in Zaare, een traditioneel en primitief dorpje 3km vanaf Bolgatanga.

Maar naast stage lopen doe ik ook mijn afstudeeronderzoek in Ghana doen. Dit doe ik bij de stichting Nurses on Tour (www.nursesontour.nl). Dit is een organisatie, opgericht door 4 oud-studenten van mijn opleiding, die muskietennetten inkoopt bij gezondheidscentra, -directies en –depots en die dan uitdelen aan zwangere vrouwen en kinderen in afgelegen dorpjes in het noorden van Ghana. Voor hen ga ik naar afgelegen dorpjes waar zij nog niet zijn geweest om te onderzoeken hoeveel mensen daar op dat moment malaria hebben. Nurses on Tour zal daarna in die dorpen netten uit delen en voorlichting geven. Na een bepaalde periode kunnen ze dan zelf onderzoeken hoeveel mensen er dan malaria hebben. Op die manier kunnen ze dus zien of de netten en de voorlichting nut hebben gehad!

Recente Reisverslagen:

27 Mei 2011

Dag Ghana, Hallo Nederland!

16 Mei 2011

Van Bolgatanga naar Cape Coast

28 April 2011

De tijd vliegt, aftellen is begonnen!!

05 April 2011

Het echte Afrika van dichtbij!

25 Maart 2011

Vervelend nieuws, maar ook erg goed nieuws...
Silvia

Actief sinds 06 Nov. 2010
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 40826

Voorgaande reizen:

20 Februari 2015 - 18 Maart 2015

Backpackend door Ghana

06 Oktober 2012 - 04 November 2012

Bouwen voor Nurses on Tour

02 Februari 2011 - 26 Mei 2011

Afstuderen in Ghana

Landen bezocht: